Slik unngår du problemer med minnekortet ditt

Fotografer er utstyrsfreaker, vel kanskje ikke alle da, men mange av oss. Vi elsker å vite hva den nyeste-og største teknologien er, og hvilken del av utstyret på markedet som vil gi optimale resultater.Bare innrøm det. Jeg elsker teknologidelen ved fotografering og jeg vedgår åpenhjertig at jeg elsker pixelkjøret selv når jeg vet det egentlig ikke hjelpe bildene mine det spøtt. Det som virkelig overasker meg derimot  er  hvor lite fotografer egentlig vet om minnekortet sitt. Her er noen tips til hvordan du kan unngå minnekortfeil.
Minnekort Tips nr. 1:  Ikke hør på de som sier at merket på minnekortet ikke betyr noe, eller at Sandisk og Lexar er samme greien. Det er rett og slett feil. Sannheten er at det finnes svært relevante forskjeller mellom de to. For eksempel har Sandisk hatt flere eksklusiviteter med Nikon der de har skapt et minnekort som er i stand til å utnytte prosesseringskraften i kameraet til fulle. Nikon og Sandisk jobbet sammen på et minnekort for D90 og nylig gjorde det igjen med Nikon D7000.
Minnekort Tips nr. 2: Jeg stadig høre profesjonelle fotografer som sier at man trenger et super-raskt minnekort bare for å skyte video.  Det er sant at HD-video produserer store filer, digitale RAW-filer produsere mer data på kortere enda kortere tid når du fotografer RAW-filer i rask serie. Raske minnekort er følgelig enda mer viktig når man skyter serieopptak i RAW enn HDSLR brukere.
Minnekort Tips nr. 3:  Aldri «slett alle bilder» på kortet ditt i kameraets meny. Alltid formater kortet. DSLR kamera gir deg både en «Slett alle bilder» og en «Format card» opsjon. Velg format-kort for å hindre en rekke ulike feil som kan oppstå ved ganske enkelt å slette alle bilder. Formatering av kortet vil re-organisere mappestruktur og forhindre database feil.
Minnekort Tips nr. 4:  Mens vi er inne på hvordan å slette alle bilder, aldri slette noen av bildene ved hjelp av datamaskinen. Dette vil forderve databasen og kan føre til enda flere feil enn «Slett alle bilder.» Hvis du fortsetter å slette bildene ved hjelp av datamaskinen, vil du som Canon fotograf møte den berømte ERR-99 ( det er en generell feilkode som er ikke nødvendigvis angir minnekort problemer, men minnekort problemer er en av de tingene som kan utløse denne populære feilkoden).
Minnekort Tips nr. 5:  Fordi jeg formaterer mitt minnekort og aldri redigere innholdet på kortet fra datamaskinen, opplever jeg sjelden tekniske problemer med minnekort. Men jeg har ødelagt flere minnekort ved å ikke oppbevare dem riktig eller røske dem ut av kortleseren. Dette gjelder spesielt med SD-minnekort, som har delikate små biter av plast på undersiden som lett kan bli bøyd eller brutt hvis det brukes feil. Behandl dem som en liten baby.
Minnekort Tips nr. 6:  Ifølge Lexar, skal bruk av høykapasitets minnekort sluke mer batteritid ut av kameraet ditt. Reduksjonen i batteriet er liten, men jeg tror det er en praktisk bit av kunnskap.
Minnekort Tips nr. 7:  Både Lexar og Sandisk sine profesjonellle minnekort  kommer med en gratis programvare som kan hjelpe deg å gjenopprette bildene på kortet ditt hvis du ved et uhell sletter dem. Hvis du sletter noe ved et uhell, STOP fotograferingen umiddelbart, skift kort og kjør ditt slettede kort  gjennom programmet, og du vil sannsynligvis få alle bildene tilbake, selv om du formaterte kortet. Jeg har ikke prøvd Lexar sitt program for gjenoppretting, men jeg gir høy karakterer til Sandisk sin Rescue Software.
Minnekort Tips nr. 8:  Hvis du mislykkes på å gjenopprette bilder på et ødelagt Lexar minnekort, kan du faktisk sende kortet til Lexar uten kostnader og de vil la en tekniker utføre en profesjonell data utvinning på kortet, overføre bildene dine på en DVD, og ​​sende deg et nytt kort og bilder. En imponerende service!  Så vidt jeg vet, tilbyr ikke Sandisk denne type av kundestøtte. Jeg sjekket deres hjemmeside for informasjon og kunne ikke finne noe sammenlignbart. Er det noen med kunnskap om dette?
Holder du deg til disse prosedyrene kan jeg nesten garantere deg at kortet holder seg feilfritt og at du slipper irritasjon over kort som rapporterer feil.
Lykke til!

5 kommentar to “Slik unngår du problemer med minnekortet ditt”

  1. Takk for nyttig info om disse tingene:-)

  2. Veldig grundig og bra artikkel.

  3. Denne burde publiseres på foto.no, spikres opp på kirkedøren osv… ihverfall inkuderes i din liste over blog artikler på blog forside! Har begynt å formatere nå🙂 Synd jeg ikke leste får kjøpte minnekort til min nye D7000, skulle self. kjøpt det derre Nikon kortet🙂

  4. Litt usikker på dette med kirkedørene………..

  5. Hans M. Øvre Says:

    Nyttige tips som jeg allerede bruker. Kingston tilbyr også gratis gjenopprettingstjeneste, men jeg har aldri brukt den. Jeg har derimot brukt deres Ultimate 600x CF-kort, 16 GB, som har fungert upåklagelig. Tester funnet på nettet, i den grad de er til å stole på, viser at dette er et av de raskeste kortene på markedet. For øyeblikket er de dritbillige, så jeg har bestilt meg flere. Kortene kommer forøvrig med livstidsgaranti.

Legg igjen en kommentar

