En liten julehilsen

Enda et fotoår går mot slutten, og statistisk sett tar vi flere bilder enn noensinne. Tiden vi går inn i nå er den definitive høysesong for fotografering, og mange er de som børster støv av fotografiapparatet, for så bare å oppdage at batteriet har tørket inn og ikke lar seg lade lenger, eller spekulerer i hvor i all verden de la minnekortet fra seg sist jul de tok bilder, eller kanskje værst av alt, ikke husker helt hvordan dette elektroniske vidunderet virker.
Andre igjen er som meg, tar bilder hele året og har alt på stell når julen ringes inn.
I skrivende stund sitter jeg og skuer ut over snødekte vidder og kjenner julestemningen komme lurende. Må nok ut å ta noen bilder i dag og.

Året mitt har vært svært begivenhetsrikt hva foto angår. En svært vellykket Photowalk, workshop i lyssetting og en workshop i fashionfotografering er bare noe av det jeg minnes med glede.
Noe som også har gledet meg er ansiktsuttrykkene til vordende fotografer som etter lang tids sparing endelig får kjøpt seg det kameraet de så lenge har ønsket seg.
Andre igjen, de avanserte, har gledet seg over å kunne pakke ut batteridrevne blitsannlegg, superteler, og kamera i flere hundretusen kroners klassen, som Leica S2.
Likevel, kompaktkamera eller speilrefleks, uansett utstyr, det er gleden med å ta bilder som er det mest avgjørende når det kommer til stykket.

Husker godt mitt første kamera, et brukt gammelt Kodak boxkamera med store filmruller, 120 format.
Da var jeg 7 år.
Brukte Kodak film husker jeg, de var store på den tiden, de største tror jeg. Det var bestefar som ga meg dette vidunderet. Lite visste vel han den gangen at bilder og foto skulle danne grunnlaget for mat på mitt bord.
Likevel tror jeg bestefar til tider angret på hele kameraet han ga meg. Jeg bare måtte ha film, ønsket meg det til jul og bursdag. Men ilm var dyrt, sa bestefar. Men film fikk jeg likevel. Senere ble jeg mer avansert, sparte penger til kjemikalier og frekallertank, fremkalte filmene sjøl. På toalettet selvsagt, heller ikke særlig populært hos bestefar, når hele familien sto dotrengt på utsiden av døren og ville inn for å gjøre sitt fornødne. I dag er mørkeromsutstyret sendt til de evige jaktmarker og erstattet av superraske datamaskiner, store skjermer, tegnebrett og alsken annet krimskrams. Film er nesten helt borte, og filmbaserte kamera støver ned på loft rundt omkring. Tilbake er bare minnene, magien, det å se bildet ta form i karet med de illeluktende kjemikaliene, blandet med andre lukter som toaletter naturlig nok har å by på. De store gule, Kodak er praktisk talt forvitret. De hang rett og slett bare ikke med inn i den digitale tidsalderen.

Året som har gått har på mange måter vært spennende hva nyheter angår.
Mange har gledet seg over at deres favorittmerke har lansert nyheter som sporenstreks har funnet veien til kamerabaggen.
Andre igjen, kanskje spesielt oss Nikonbrukere føler kanskje en viss skuffelse over at vi på tross av massiv rykteflom fremdeles sitter igjen med, ja bare ryktene. D4 og en eventuell D800 lar vente på seg. Men jeg setter en månedslønn på at de kommer i 2012. Det sier i hvert fall ryktene.

2011 har også vært et superår for min vesle blogg. Jeg er til tider rystet over hvor mange lesere den etter hvert har fått, og det forplikter. Forundres likevel til tider over at kommentarer uteblir. Kjekt å få en viss tilbakemelding på innleggene. Noen er imidlertid flinke til å påpeke skrveleif, og det er jo alltid hyggelig. Det viser jo at det finnes en og annen dyktig korrekturleser der ute, sammen med minst like mange dyktige fotografer.
Kommentarer eller ei, bloggen går inn i et nytt år, flere nyheter er på vei. Og jeg, jo jeg fortsetter ufortrødent videre å blogge. Jeg vet jo at dere liker bloggen, det ser jeg på leserstatistikken.

Da kjære leser, gjenstår det bare å ønske deg og dine en riktig GOD JUL og håpe at 2012 blir minst like begivenhetsrikt som året vi snart har tilbakelagt.

Og til slutt vil jeg dedikere en liten hilsen til bestefar, hvor du nå enn måtte være.
Takk til deg for at du, med din lille gave, la grunnlaget for en interesse som virkelig har gitt livet mitt mening.

God jul!

(til deg og bestefar)

3 kommentar to “En liten julehilsen”

  1. Kjære Ronnie,
    Alltid like kjekt å lese bloggen din. Lurer jeg på noe, så sjekker jeg her før jeg eventuelt leter andre steder. Venter også på D4, og regner med at du poster oppdatering når den er i anmarsj [;~)
    Ha en fin jul, og takk for det gamle…
    Beste hilsen fra Eilif.

  2. Takker for super blogg.
    Håper du klarer å få dradd i gang en workshop eller to i året som kommer. Det pleier å gi en boost på fotointeressen.
    Dessuten har det langtidsvirkning!
    Ønsker deg en riktig god jul der oppe i vinterfjellet!

  3. Hei.

    Denne bloggen oppdaget jeg nettopp og ser med en gang at jeg kommer til å føge med – veldig mye nyttig for min del..

    Jeg skulle gjerne stilt deg noen spørsmål om å printe bilder fra Lightroom – kunne du sendt meg mailen din?

    Takker.

    God jul og et riktig godt fotoår!!!

    mvh Igor

Legg igjen en kommentar

