Studiolamper – hva skal man velge?

studio

Uavhengig av hvilke visjoner du har som fotograf, uavhengig av hvor skarpe dine objektiver er eller hvor mange piksler ditt kamera kan by på. Det blir ikke bilder uten lys. Alle fotografer vet at riktig belysning er viktig for gode bilder og derfor vurderer mange fotoentusiaster å kvitte seg med sine små kompaktblitser til fordel for enkle studiolys-kit. Her ønsker selvfølgelig fotoentusiasten mest mulig for pengene. Lampene skal helst ikke koste mye, de skal være driftssikre og de skal selvfølgelig være kraftige.  Dette kan fort bli litt «kinder-egg» og det gjelder desverre ikke i studioblitsenes verden.  Studio fotografene vet dette og bruker vanligvis langt mer  penger på lys i studio enn på kameraer og objektiver. Man skal absolutt ikke undervurdere betydningen av kvalitet i lyset.

Denne artikkelen er skrevet for å hjelpe fotoentusiaster som vurderer å gjøre sitt første innkjøp av studiolys og har besluttet å ta sin fotografering til neste nivå. I første halvdel av artikkelen skal vi se litt nærmere på de tre grunnleggende valgene du bør vurdere. I andre halvdel, vil jeg prøve å  hjelpe deg å finne ut hvor mye kraft du trenger i lampene dine,  avhengig av hvilken type fotografering du driver med.

Det er 3 grunnleggende valg innen studiolys. Man har vanlige studioblitslamper, varmlys og kaldtlys lamper. Blitslampene er det mest brukte verktøyet  til portrett og reklamefotografering i studio og jeg skal komme tilbake til disse om litt.

hot_lights_2529La oss begynne med varmlys eller «hotlights» (også kjent som tungsten lys) De kalles hotlights fordi de kan bli  fryktelig varme. Dette er bare vanlige kvarts halogen lamper på rundt 500-800 watt. Disse brukes ofte til video (som selvsagt må ha en kontinuerlig lyskilde) men de kan selvfølgelig også brukes som lyskilde ved fotografering av små produkter. Selv om lyset fra disse lampene  synes å være mye sterkere enn det virkelig er, brukes disse lampene svært sjelden under portrettfotografering. Lyset fra lampene vil føre til at du vil trenge høy ISO innstilling, gjerne kombinert med  lang lukkerhastighet. Varmen lampene genererer er heller ikke behagelig for modellen. Et annet minus med disse lampene er at fargetemperaturen er lav, noe som igjen gir et gult/oransje fargestikk i bildene. Man kan selvfølgelig justere dette med kameraets hvitbalanse, men denne type lamper bør da unngåes brukt i blanding med dagslys eller blitslys som har vesentlig høyere fargetemperatur.

Cool-light eller kaldt lys er en litt bedre løsning enn «hotlight» lamper fordi de er fluorescent og ikke avgir så mye varme. De er derfor mer behagelig for alle som er innvolvert i fotograferingen. De har også mer eller mindre  samme fargetemperatur som dagslys, og kan dermed blandes med dagslys, og kan også til en viss grad brukes i kombinasjon med blits. Men, på samme måte som med hotlights,  har de  lite å bidra med i forhold til flash. I tillegg vil du nok kanskje støte på de samme problemene med høy ISO og lange lukkertider.

Noen fluorescerende lamper er utstyrt med flere pærer i en reflektor og  kan justeres ved å slå av eller på alle eller noen av pærene i en lampe. Noen er også utstyrt med dimmerfunskjon, ulikt hotlights, men omfanget av justeringen er begrenset.
Blits er udiskutabelt det beste verktøyet for fotoentusiasten fordi det er langt enklere å bruke, og har mye mer kraft. De har ikke har noen av begrensningene som du kan finne i  «hotlights» og fluorescerende lys.

La oss titte litt nærmere på blits utvalget:

nikon-sb900-flashDet er to grunnleggende typer,  såkalte «hotshoe» blitser, konstruert for montering på kameraet og studio blitser som plasseres på stativer rundt modellen. «Hotshoe» blitser er populære fordi de kommuniserer 100% med kameraet ditt og er forholdsvis enkle og svært praktisk i bruk. Men lyset disse blitsene gir kan fort oppfattes som flatt (passbildelys) hvis de monteres rett på kameraet. Så hvis du vil få det beste ut av en blits av denne typen må den brukes «off kamera». Dette kan gjøres trådløst på noen kameramerker eller via kabel som overfører all informasjon mellom kamera og blits. Blitsen plasseres borte fra kameraet på et lite lampestativ eller en liten fot som gjerne følger blitsen. Noen kameraprodusenter gir deg muligheten for styring av blitsstyrken og tildeling av kanaler hvis du jobber med flere blitser av samme type. Dette gir deg uante muligheter for kontroll over lyset. Du vil sannsynligvis også kunne ha glede av å sette en paraply eller en liten softboks foran blitsen for å bløte ned blits-lyset.

Fordeler:

Rimelig, og du har kanskje allerede en eller to liggende.
Portable. Tar liten plass i kamerabaggen og veier ikke mye
Batteridrevet.

Ulemper:

Begrenset kraft – 60 Joules (J) eller mindre.
Ikke innstillingslys. Det er vanskelig å visualisere effekten av lyset du har satt før bildet er tatt
Begrenset utvalg av tilbehør, i utgangspunktet bare paraplyer og små softbokser, men i den senere tid har det også dukket opp småting som snouter og små bikubefilter for modifisering av lyset. Se HONL, omtalt annet sted på bloggen her.
Hvis ikke du har gjort justeringer på blitsen din vil den utløse med full kraft. Denne type blitser har en elektronisk krets, hvis oppgave er å redusere blitseffekten med å kutte blinket tidligere.  Effekten av dette er at, ved lave strøminnstillinger, er blinket ekstremt kort. Det kan synes å være bra, men etter som blinket reduseres, vil farge -temperaturen kanskje bli endret, og med det kanskje skape uønsket farge i lyset.
På tross av at de små kompakte kamerablitsene er blitt mye enklere å bruke med årene er det fremdeles mange som sliter med å få all teknikken på sin side.

Studioblitser:

Da er tiden kommet for å kikke litt nærmere på studioblitsene. Å gå til anskaffelse av studio blitser kan kanskje være en utfordrende oppgave. Først og fremst fordi det er så mange forskjellige merker å velge mellom. Hvert merke har ulike modeller å by på, som igjen har ulike spesifikasjoner og til syvende og sist forskjellige priser – så i resten av denne artikkelen skal jeg prøve å hjelpe deg med å forstå hva som er viktig,  og hva som ikke er fullt så viktig, slik at det kanskje blir litt lettere når valget skal gjøres.

Fungerer alle studioblitser på samme måte?

Ja, i all hovedsak gjør de det, De største forskjellene ligger i at såkalte «kompaktlamper» har strømforsyningen innebygget, og at knappene for innstillinger er plassert i selve lampehodet. Et annet alternativ er er såkalte «Pack and Head» lys. Dette er  lamper som får strøm og styres via eksterne aggregater. De har ofte også en vesentlig større blitskraft enn kompaktlampene, men er det klart dyreste alternativet og heller ikke spesielt transportvennlig hva vekt angår.  I tillegg finnes det også løsninger fra produsentene som gir deg anledning til å drifte lampene ved hjelp av batteri, noe som er en stor fordel på location, men igjen kanskje kan ha et begrenset antall blitsblink tilgjengelig. I tillegg kan batteridriftet blitslys ofte gjøre store innhugg i lommeboken. En rimelig løsning byr imidlertid Elinchrom på. 2 lampehoder, 2 batterier kabler og kontrollerenhet, trådløs utløser, alt pakket i koffert for rundt kr. 15000,-  må sies å være en «billig» løsning hvis du ønsker å ta blitslyset ut.
Imidlertid er det kompaktlampene som er de mest populære blant fotoentusiastene.

Hva betyr de tekniske uttrykkene?

Du kan ikke foreta et kvalifisert valg  hvis ikke du er kjent med tekniske begreper og spesifikasjoner. La oss se litt nærmere på hva de forskjellige uttrykkene betyr.
Blitskraften er uttrykt i Joules (J) eller watt sekunder (vanligvis forkortet til W / s), men aldri i watt. W / s er bare en annen betegnelse som betyr akkurat det samme som Joules. En kompaktlampe kan ha betegnelsen 300 W/s. Dette betyr at blitshodets kondensatorer er i stand til å lagre 300 Joules. Det betyr ikke at to lamper fra forskjellige produsenter har samme utgangseffekt, fordi det også kan være andre faktorer som påvirker den reelle kraften fra lampen. Men det er en god rettesnor. Alle ting er likeverdige, en blits som kan levere 300 Joules eller watt sekund vil produsere like mye strøm i løpet av et blink (som kan være så kort som 1/2000 sek) som 300 watt kontinuerlig lys kan produsere i ett sekund. Faktisk produserer kontinuerlig lys mindre effekt fordi det meste av energien går til å produsere varme, ikke lys.  Eksponeringen må vanligvis være 3 ganger så lang med kontinuerlig lys enn med blits ved samme blenderåpning.

Ledetall eller «guide number» er en mer nøyaktig metode for å uttrykke kraft. Ledetallet er som regel testet ved 100 ISO, og skal alltid være oppgitt med blitsens standard reflektor.  Ledetall kan uttrykkes på to forskjellige måter, i meter eller fot. Så lenge du kjenner til hva som som forskjellen der kan du enkelt regne ut den reelle kraften i lyset. La oss si at ledetallet er oppgitt til 160 (fot). Da skal du bare dividere avstanden i fot fra blits til motiv på dette nummeret og du vil ende opp med blenderen du skal stille inn kameraet på. I en avstand av 10 meter fra blits hodet til motivett, er svaret  f/16  med blits hodet på maksimal effekt. Hvis ledetall er oppgitt i meter, vil den samme blitsen ha et ledetall på 48. 10 fot er 3 meter, slik at 48 delt på 3 er f/16-same resultat.

ledetallet på blitsen avhenger av hvilken reflektor som brukes. Det blir «høyere» hvis du fotograferer i et lite rom med hvite vegger og tak. Det vil bli lavere hvis du bruker en paraply eller softbox å spre lyset.
Jeg tror det er rimelig å si at 300w/s er nok for de fleste hjemme studio med vanlige brukere. Større kameraløsninger (mellom og stor format) trenger gjerne mer kraft. Det vil også bli behov for mer kraft hvis du skal fotografere store grupper med mennesker eller komplekse interiørbilder osv. Skulle du likevel komme ut for en situasjon hvor lampene gjerne skulle vært litt kraftigere kan du prøve å løse det ved å øke ISO verdien på kameraet. Men bare ha i tankene at det kan redusere bildekvaliteten.

Justering av lampene

IgnitionSuite_Image(7683)Det har ikke mye for seg å ha mye blitskraft hvis ikke den kan justeres.  En av fordelene med blitshoder er at de kan justeres i trinn over flere blendere, og kompaktblitser kan justeres fra full til 1/16 eller 1/32 kraft. Dette burde kunne holde i de fleste situasjoner. Noen lampehoder og kompaktblitser har enda større mulighet for justering av kraften, men for mye nedjustering av kraften i blitsen kan som nevnt tidligere føre med seg andre problemer, som at det kan oppnåes en uakseptabel fargetemperatur. Derfor er det beste du kan gjøre hvis du ønsker å senke effekten på blitsen flere blendere å sette et ND filter eller to over blitshodet. ND filter finnes i en rekke forskjellige størrelser og tettheter og kan lett tilpasses blitslampene.

Noen blitshoder av den litt enkle typen er ustyrt med en bryter hvor du velger full, 1/2 eller 1/4 styrke.  Andre har en» trinnløs» justering av styrken, noe som er mye bedre og kan gjøre det enklere å få en mer presis og riktig styrken.

Tilbehør

De mest populære kompakt-blitlampene her hjemme er Bowens, Hensel og Elinchrome. Men det finnes i tillegg til disse en rekke andre meget bra merker på markedet. Det finnes også en rekke produsenter i markedet som bare lager tilbehør og ikke selve lampen. Uoriginalt tilbehør er ofte noe rimeligere enn det originale, men holder ikke alltid samme kvalitet. Hensel, Bowens og Elinchrome leverer kitløsninger hvor alt  du trenger for å komme i gang er pakket i en praktisk bag / koffert. Dette er prisgunstige løsninger, og ofte den løsningen som blir valgt av førstegangskjøperen.

De ulike merkene har ulike innfestinger for reflektorer, og noen produsenter har i tillegg forskjellige standarder på sine kostbare pro-lamper og de rimeligere økonomisettene. Dermed kan gjerne ikke reflektorer brukes om hverandre uten kostbare adapterløsninger. Ha i tankene at reflektorer og annet tillegsutstyr heller ikke kan brukes om hverandre mellom produsentene. Du kan for eksempel ikke bruke Bowens reflektorer på Elinchrome lamper osv.
Det finnes også noen lamper i markedet som ikke har utskiftbart tilbehør, men levers med fastmonterte reflektorer. Dette er en løsning jeg ikke synes noe om, siden det faktisk er reflkektorer og softbokser som «former» lyset.
Likevel velger mange å kjøpe denne type lamper fordi de er så rimelig i innkjøp og fungerer helt greit, men hvis du vil utvide mulighetene litt på sikt bør du styre unna disse løsningene.

Innstillingslyset

Den virkelig store forskjellen på studiolamper og små kompakte kamerablitser er innstillingslyset.
Innstillingslyset gir deg en indikasjon på hvordan lyset faller påmotivet du skal fotografere, men har ingen innvirkning under selve eksponeringen.  Hvis du bruker softbokser eller paraplyer i et rom som er godt opplyst, kan det være vanskelig å bedømme effekten av innstillingslyset. Derfor kan det være smart å tenke styrke også på innstillingslyset. Det bør være minimum 150 W. Noen produsenter bruker vanlige lyspærer til innstillingslys , mens andre bruker halogen. Desverre har også dette en viss innvirkning på prisen. Men absolutt noe som bør vurderes før du tar et valg. Det aller viktigste er å dempe eller skru av lyset i rommet du fotograferer i, samt gjerne blende vinduene. På denne måten vil ikke det eksisterende lyset «spille» med i bildene dine, eller medvirke til at du ikke ser hvordan lyset faller på modellen.

Noen blitslamper har innstillingslys  som er på full effekt hele tiden. Andre har innstillingslys som kan settes til redusert effekt når det er påkrevd, mens andre typer justerer innstillingslyset proposjornalt med styrken du ønsker blitslyset skal ha. Dette gir deg WYSIWIG. Eller sagt på en annen måte, det du ser er det du får. Anbefaler lamper med proporsjonalt innstillingslys.

Viftekjøling

Noen blitslamper har innebygget viftekjøling, andre ikke. Det avhenger i stor grad av hvor mye penger du vil bruke. Kjøper du lamper uten vifte vil de nok fungere like bra som de uten. Men de kan kanskje av og til bli overopphetet og er derfor gjerne også utstyrt med et svakere innstillingslys. Med en vifte montert, kan du forvente å kunne bruke dem sammen med softbokser og annet utstyr uten fare for overoppheting. Du bør likevel være litt forsiktig når du bruker bikubefilter, spotlight forsatser, snooter eller annet som kan gjøre at lampen ikke får nok kjøling.

Oppladingstiden

Oppladingtid er tiden det tar, fra du tar et bilde, til blitsen er klar til bruk igjen. Som de fleste ting i livet, jo mer penger du bruker på studiolampene dine, jo raskere går oppladingen. Så hvis du ønsker å kunne ta bilder raskt etter hverandre må du ha lamper med kort oppladingstid. Noen av de aller rimeligste settene kan ta så mye som 4-8 sekunder før de er klart til nytt bilde, og det er svært lang tid hvis du fotograferer barn eller mote, men har ingen betydning hvis du bare driver med gjenstands fotografering. Men oppladningstiden er absolutt også noe du bør ta hensyn til.

Blits klar indikator.

Som navnet tilsier, indikatoren forteller deg når blitsen er klar til nytt bilde. Igjen, hva du får for penegene er ofte avhengig av hvor mye du bruker.
Det kan bare være en liten indikator på baksiden av blits hodet. Hvis så er tilfelle er det helt greit. Dette er forholdsvis lett å holde et øye med under fotograferingen, under forutsetning av at lampene er plassert foran deg. Er det plassert bak deg er selvfølgelig ikke dette like lett. Derfor har produsentene sørget for at lampene også gir fra seg et lite akustisk signal når den er klar igjen. Hmmm, smart tenker du. Ja det er det absolutt men det kan fort bli litt mye piping hvis du har 2-3 eller flere lamper som sammen danner et kor av pipelyder for  å fortelle deg at de er klare til nye blink. Skulle det bli et problem kan du koble ut lyden på alle lampene dine og bare la hovedlyset ditt  ta seg av pipingen. Har du flere lamper med forskjellig oppladingstid, kan det være smart å la den som trenger lengst tid få lov å lage lyden.

Noen lamper  har også en «modellering lampe off»-indikator. Disse lampene kutter innstillingslyset til de er klare for nytt blink.
Desto dyrere blits hodene er, jo flere muligheter ligger det i dem. Hva du trenger er avhengig av hvilken fotografering du gjør og hvor mye penger du vil bruke. Om du synes dette er et viktig punkt får bli opp til deg å avgjøre.

Blits-sensor

Alle moderne flash hoder har en innebygd blits-sensor. Denne «ser» blitslyset fra en annen blits og utløser samtidig med hovedblitsen din, noe som betyr at du bare trenger å utløse en av blitsene ved hjelp av for eksempel en radio utløser , en infra rød utløser eller kabel. Kabel er det vanligte å få med når man kjøper et blitskit, men blir nok fort skiftet ut med andre utløsermuligheter etter at du har snublet fra deg og kanskje i verste fall tatt med deg kameraet på din vei til gulvet. (Her snakker jeg dyrekjøpt erfaring.)

Noen blits hoder har sensorer som også er følsomme for infra rødt lys så vel som  «normalt» lys. Dette er viktig hvis du vil bruke en infra rød utløser, eller hvis du ønsker å kunne utløse blitslampene dine med en blitslysmåler  utstyrt med en infra rød sender. Det beste stedet for sensoren er på toppen av blits  hodet, hvor den kan «se» blitsene dine fra alle retninger.

Kontrollknapper

HENSEL-EXPERTPRO500-1Kontrollene sitter på baksiden av blits hodet  eller på siden. Det har  egentlig ikke så mye å si,  selv om jeg personlig føler jeg at det er mer praktisk når de er på baksiden. Kontrollene kan være enkle brytere, ringer eller skyveknapper, og noen lyser når de er i bruk, noe som kan være nyttig.

Noen blits hoder er også utstyrt med små digitale skjermer, som forteller deg hvilken effekt du har satt lampen på. Displayet ser tøft ut, men gjør i virkeligheten ikke så mye mer enn å informere deg om styrken.

Deler og service

Det kan være greit om du kan gjøre enkle utskiftinger på lampene dine uten å måtte sende dem til verksted. Det hender fra tid til annen at selve blitsrøret takker for seg, og da kan det være greit å på en enkel måte kunne skifte det selv, uten å måtte bidra til halve månedslønnen til mannen på verkstedet. ADVARSEL ! Ikke begynn å fikle inne i lampene sjøl, kondensatorer med høyspenning kan fort sørge for en svært ubehagelig overraskelse for deg.

Garanti og kundeservice

hens9449951Det kan virke fornuftig å kjøpe lampene direkte fra produsent eller importør. Men jeg anbefaler å ha en butikk å forholde seg til siden de kan vise deg utstyret, har reservedeler på lager og ikke minst kan gi deg en liten opplæring i hvordan tingene virker. Fristende kan det også være å spare penger ved å kjøpe fra Hong Kong eller lignende plasser, men det kan fort bli komplisert og dyrt hvis lampene må tilbake dit på service. Og jeg kjenner faktisk tilfeller hvor egenimportert blitslys rett og slett har tatt fyr. Og det kan fort ende i katastrofe. Så det er antagelig en god ide å kjøpe skikkelige lamper fra en fotoleverandør som kan utstyret, og ikke minst vet hva du trenger ut fra ditt behov.

Sammendrag

Jeg har her nevnt og forklart funksjoner som jeg personlig synes er viktige, men det som er viktig for meg er kanskje ikke viktig for deg.  Bare du og lommeboken kan bestemme om du vil kjøpe det billigste kittet på markedet, eller bruke opp deler av barnas arv på studiolys. Ulike mennesker har ulike behov, samt ulike budsjetter. Så her er det bare å gå i tenkeboksen

Hvor mye blits styrke trenger du?

Dette er et veldig vanskelig spørsmål å svare på. Jeg skal prøve å gi deg noen nyttige tips slik at du lettere kan komme frem til hva du trenger for å dekke ditt behov.

Det er fremdeles 3 viktige faktorer å ta hensyn til når du skal ta din beslutning :

Hvor tett skal lampene være på motivet? Hvis du bare driver med gjenstandsfotografering  kan lysene plasseres tett og du trenger lite styrke i lampene. Hvis du derimot fotograferer fabrikken hvor gjenstandene produseres, vil du nok trenge mye mer power. Tar du for det meste portretter vil du heller ikke ha bruk for så mye styrke i lampene dine, men driver du med gruppebilder vil du nok ha behov for mer strøm til blinkene dine. Skal et lite rom i huset innredes som studio har du heller ikke bruk for mye kraft, men husk, det kan være lurt å ikke kjøpe for små lamper i styrke, siden behovene dine fort kan endre seg.

sinar_xbigHvilket kamera bruker du? Betyr det noe da, tenker du. Nei, kameramerke betyr kun noe for selvfølelsen. Her handler det om du bruker mellomformat eller kanskje storformat. Dybdeskarphet er knyttet til objektivets blender og avstand til motivet . Den viktigste faktoren her er innstillingene som kreves for å oppnå tilsvarende dybdeskarphet med forskjellige film / sensor formater. For eksempel, hvis du tar et bilde med en 75mm linse på en 35mm film eller full format digitalkamera i en avstand på 3 meter, og du trenger en dybde skarphet på 0,88 meter, må du stille inn kameralinsen til f / 11. Hvis du bruker et 4″ x 5″ kamera med et tilsvarende objektiv (ca 210mm) på samme distanse vil dybdeskarpheten ved  f/11  bare 0,39 meter og du må blende ned til  ca f/24 å få en dybdeskarphet på  0,88. Dette utgjør 2 blendertrinn eller mer enn 4 ganger styrken fra blitslampene. Veldig enkelt ikke sant?

Hva med refleksjon fra tak og vegger? Dette gjør en stor forskjell også. I et lite studio med lav takhøyde og hvit maling på tak og vegger, vil lyset «sprette rundt» overalt og fremstå som  «bløtere». Store lokaler med større takhøyde vil ikke i samme grad ha denne effekten på lyset. Lyset her vil virke «hardere».
Ved første øyekast kan det se ut som om du trenger  de kraftigste blits-enheter du har råd til, men gjør du det, kan du risikere å sitte igjen med andre problemer.

elinchrom-ranger-quadra2Du kan for eksempel risikere at lampene blir så kraftige at de ikke gir deg muligheten for stor blenderåpning for å begrense dybdeskarpheten.  Vil lampene dine være for kraftig? Hva hvis du bruker et lite digitalt kamera og en  linse med en minste blender åpning av, la oss sie f/5.6? Vil du kunne redusere kraften nok?

Svaret er ja, du kan redusere styrken. Den enkleste metoden er å kjøpe lampe enheter som har et bredt spekter av justeringen. For eksempel har jeg lamper som kan justeres fra 75-2400J med 1 hode montert, og jeg kan endre alt fra 37-1200J ved å montere et ekstra hode og eventuelt blende det av slik at det ikke påvirker bildet

Hvis du bruker et digitalt kamera, kan ISO-innstillingene også brukes til å «justere» det generelle nivået på blits styrken. ISO 100 er helt vanlig for studiofotografering, men blits styrken kan om nødvendig «økes» ved hjelp av høyere ISO-innstillinger, men som nevnt tidligere, på bekostning av redusert bildekvalitet. Profesjonelt digitalt utstyr kan ofte settes til enda lavere innstillinger.

Du må først bestemme hvor stort område det er sannsynlig at du trenger lys til . Hvis du kun skal fotografere portretter rekker det nok med 100 W/s lamper . Hvis det innimellom  dukker opp større jobber som familiegrupper og lignende trenger du kanskje 1000 W/s eller mer. Anbefaler noe midt i mellom. Skal lampene også brukes til å lyssette små objekter vil nok behovet for justering av lyset over mange blendere oppstå. Begynner du og bli litt klokere nå, eller er forvirringen helt total?

Hvordan kan du redusere styrken i lyset?

Ofte, er det bare for mye styrke i lyset til å tillate bruk av store blendere. Hvordan kan du da redusere  kraften?

Sekonic-L-558RDet første du må gjøre er å justere lampene ned så langt du kan, men dette er ofte kanskje ikke nok. Hvis du juster den helt ned vil også  fargetemperaturen i lyset påvirkes negativt som du sikkert husker.  Nedenfor finner du noen andre metoder. Noen kan brukes med alle typer blitshoder (inkludert hot shoe kamerablitser) og noen kan bare brukes med generatorer (Pack and Head).

Alle Flash-hoder:

1. Tilpass et ND filter over lampen. ND «gels» er tilgjengelig i en rekke forskjellige styrker. Jeg anbefaler 0.9, noe som reduserer styrken med 3 trinn. Det er bedre å over-redusere og heller øke styrken på lampen enn å ha med et lager av forskjellige ND «gels» .

Fordel:

ND «gels» ikke påvirker bildekvaliteten eller fargen på lyset.

Ulemper:

Kraftige innstillings lamper må være slått av (på grunn av varmen). Mindre kraftige innstillings lys vil  ikke gi nok effekt når de brukes med gels.Og det kan bli vanskelig å se effekten av innstillingslyset. Hver lampe må være utstyrt med egen gel.

2. Sett et ND filter på kameralinsen.

Ulemper:

Filter montert til linsen påvirker ALLE lampene.
Som med alle filtre, er det et mulig for tap av bildekvalitet. Autofokus vil kanskje ikke fungere raskt, særlig med zoom objektiver med dårlig lysstyrke

 

Oppsummering:

Hvor mye kraft du trenger avhenger av:

Hva du ønsker / liker å fotografere
Størrelsen på rommet / studioet du arbeider i
Hvilket kameraformat du bruker
Type av tillegsutstyr  du bruker
Avstanden mellom lys og motiv
Refleksjon fra veggene / taket
ISO-innstilling på kameraet
Som jeg nevnte tidligere, effekten er uttrykt i Joules eller W / s, men dette er ikke egentlig UTGANGSEFFEKT, bare energi lagret i kondensatorer. Den eneste meningsfulle uttrykk for kraft er ledetall. Ledetallet  kan være kunstig oppblåst ved hjelp av «gode» test forhold. Så hvis du selv  ikke kan teste ledetallet (med en lysmåler) for deg selv før du kjøper, må du ha svar på følgende spørsmål:

Hvilken reflektor ble brukt i testen? (det skal være standard reflektor)
Hvor stor var rommet som brukes til testen? (de bør være store nok til at tak og vegger ikke indirekte påvirker resultatet).
For mye kraft kan være like ille som for lite. Du kan redusere mengden av effektiv kraft ved å:

Å bruke ND «gels» over lampene
Ved hjelp av et ND filter over kameralinsen
Bruker et kamera med større sensor / film format
Skru ned styrken på lampene. Dersom du  justerer for langt ned kan du få uakseptabel farge temperatur.

Konklusjon:

Jeg håper denne artikkelen kan ha hjulpet deg et stykke på vei i jakten på de perfekte studiolampene for deg og ditt behov.
Til syvende og sist er det bare du som kan ta den beslutningen. Hvis jeg skulle velge og jeg i all hovedsak fotograferer enkle portretter ville jeg nok gått for 300 – 500 W/s lamper.

300 – 500 W/s er nok for de fleste situasjoner og lar den kreative bruken av lys gi deg mulighet for verktøy som bikubefilter, fresnel spotlights, snouter, beauty dish og andre ting som gir deg mulighet til å forme lyset slik du vil ha det. Og en ting er sikkert, har du først kjøpt deg studiolamper varer det ikke lenge før behovet for tillegsutsyr melder seg. Det første du bør kjøpe er imidlertid en softboks, I noen litt dyrere kitløsninger følger det ofte med,  mens de rimelige settene vanligvis kommer med paraplyer.
300 – 500 W/s er passe styrke til at kameraet kan stå på 100-200 ISO. Dette igjen vil gi deg optimal bildekvalitet
En eksempelvis 300J w/s lampe med 16-1  justering vil kunne hjelpe deg til å sette styrken hvor som helst mellom 19-300 J, som er mer enn nok justeringsmulighet
Hvis 300 – 500 W/s  fra tid til annen ikke er nok, kan du øke ISO innstillingen

Selvfølgelig er det å velge riktig type studiolys bare første skritt på veien,  så dette er bare den første av en serie artikler om lys og hvordan du får det beste ut av det.  Senere artikler vil fokusere på verktøyet som former lyset, samt hvordan du oppnår best utbytte av dine nyinnkjøpte studiolamper.

Håer dette har gitt deg en liten pekepinn på hva du bør tenke på når du skal kjøpe blitslys for første gang.

Lykke til i jakten på det perfekte lyset.

24 kommentar to “Studiolamper – hva skal man velge?”

  1. Elisabeth J Lax Says:

    Veldig interessant artikkel. Jeg lurer litt på å anskaffe meg studioblitzer. Jeg har lest litt om å bruke nikon sb-800 blitzer med paraply eller i softboks men ser at du ikke anbefaler det. Hva mener du om denne siden? http://www.juliagreerphotography.com/sb-800-article.htm
    Jeg har mest tanke på å ta portrettbilder hjemme av ungene mine. Jeg har ikke et stort rom tilgjengelig (untatt hvis jeg rydder til i stua) men vil jo ha utstyr som er bra å bruke. Jeg er ganske uerfaren på dette feltet. Har du noen websider evt bøker du kan anbefale?

  2. Hyggelig å høre at du likte artikkelen. La meg først av alt si at mye spennende kan gjøres med små kompakte blitser. Siden du nevner SB800 spesielt regner jeg deg som Nikon bruker. SB800 er blitt erstattet av den nye SB900 og er absolutt et alternativ hvis du ønsker et lite og mobilt blitsoppsett. Web-siden du henviser til gir verdifull informasjon og viser hvilke resultater som kan oppnåes ved bruk av kompakte blitser av denne typen.
    Det er imidlertid flere grunner til at jeg mener et lite kompakt studioblitssett er bedre.
    For det første, kompaktlamper er utstyrt med innstllingslys som gjør at du ser hvordan lyset faller på modellen, noe som helt klart er en meget stor fordel
    De er heller ikke batteriavhengig, noe som gjør at de er raskere på oppladingen enn en kamerablits vil være hvis batteriene begynner å bli litt slitne. Det er faktisk ikke så mange blinkene man får ut av et sett med batterier før oppladingstiden blir merkbart forlenget.
    For det andre, du kan bruke en rekke forskjellige typer tilleggsutstyr som paraplyer, softbokser, snuter, bikubefilter osv.
    Og kanskje viktigst av alt, de er ikke stort dyrere i innkjøp enn 2 kompakte kamerablitser ville vært med samme tilleggsustyr.
    I dag får du 2 Hensel lamper med koffert, reflektor og paraply og stativ for 8500.- ink mva.
    Når det gjelder kompaktblitser som feks SB900 kan de som du sikkert vet fjernstyres direkte fra kameraet. (De aller enkleste Nikon kameramodellene gir deg desverre ikke denne muligheten)
    Du kan som det fremgår av siden du henviser til kjøpe en del tilleggsutstyr også til disse, men du kommer fort opp i samme sum og kanskje mer enn det du må betale for Hensel lampene. Også batterier da, ikke gratis de heller.
    En klar fordel med småblitsene er at de «snakker» 100 % med kameraet når det gjelder eksponering (TTL) enn studiolampene gjør. Til studiolampene bør du kanskje ha en lysmåler, og du må kjøre kameraet ditt helt manuelt.
    Når det gjelder bøker ang. Nikon sine blitser kan jeg anbefale deg en bok som heter Nikon Creative Lighting System som vi nesten til enhver tid har på lager i butikken.
    Ellers bør du ta en titt innom Joe McNally på http://www.joemcnally.com/blog/
    Han er en skikkelig guru på lyssetting, spesielt med Nikon sine småblitser, og det er imponerende hva den mannen får ut av småblitsene til Nikon.
    Når det gjelder studiolamper og lyssetting og bøker vedr. dette finnes det også en del på markedet uten at jeg til nå har funnet noe jeg kan anbefale. Kikk innom Amazon.com så finner du et rikholdig utvalg rundt temaet.
    Bor du i Bergen og har anledning til å stikke innom butikken i Nygaten har vi også en del litteratur om temaet der.
    I tillegg skal vi også ha et kurs i lyssetting søndag 18. oktober som kan være verdifullt å få med seg.
    Håper du ble litt klokere

    Ronnie

  3. Hvem er den forhandleren av Hensel i Norge?

  4. Rettelse: …den beste …

  5. Vet ikke helt hva du mener med den beste? Hvor i landet holder du til?

  6. Holder til Oslo. Tenkte på om du har noen leverandører av Hensel som du anbefaler å bruke?

  7. Da skal du ta en prat med gutta hos Foto Phono i Vogts gate. De vil garantert kunne hjelpe deg i valg av Hensel studiobelysning.
    Lykke til.

  8. Det skal jeg gjøre da. Vet du forresten hvor ca prisen ligger på ulike kit med to lamper, med batteriagregat?

  9. Nei, det vet jeg desverre ikke.

  10. Hva tror du om dette ??? er i ferd med å skaffe meg studiolamper men det er jo et hav å velge mellom. dette settet koster kun 2 500,. eks frakt og er kanskje en god start, funker det ikke bra nok så er det jo ikke 30 000 rett ut av vinduet. er mest til portretter.

  11. Er litt usikker på hvilket sett du mener. Men generelt, vær forsiktig med å kjøpe det aller biiligste. Det er et ordtak som sier «du får det du betaler for» og i denne verden er det ofte veldig sant. Vet ikke hvilket kamerasystem du bruker, men skulle det være Nikon bør du se på mulighetene som ligger i Nikons CLS eller Creative Lighting System.

  12. Hei Ronnie, bruker Nikon D3 og D300
    Det er bare å klikke på navnet mitt så kommer linken opp men her er den uansett

    http://global.ebay.com/750W_Studio_Flash_Strobe_Light_Kit_Wireless_3x_250W_/330408085144/item?afsrc=1

  13. Jeg kjenner ikke til dette blits anlegget i det hele tatt, men på generellt grunnlag vil jeg kanskje være litt skeptisk.- Jeg har selv importert noen vareprøver fra Kina, hvor dette også mest sannsynlig stammer fra (ref.prisen). Det så, som dette veldig bra ut på bildet, men var en stor skuffelse når det ble pakket ut av esken. Det er ofte brukt billig elektronikk i lampene, noe som gjør dem litt ustabile både i styrke og fargetemperatur. Et annet og vel så viktig tema er byggekvaliteten som heller ikke alltid er helt på topp. Og ikke minst, service og deler. Hvem reparerer når noe går i stykker. På den annen side, det kan være bra også, noe du desverre ikke får vite før du har prøvd det. Du kan prøve å sjekke ut om det finnes noen uavhengige tester på nettet.

    Lykke til

  14. Heisann.
    Takk for en fin artikkel, som iallefall gjorde ting litt lettere å forstå. Det er håpløst å finne frem i denne jungelen av lamper, blitser, softbokser osv.. Jeg er på utkikk etter utstyr for å starte opp et lite hjemmestudio. Hovedsaklig vil jeg ta portretter av barn, og sikkert noen voksne, kanskje et og annet fmiliebilde innimellom. Har ikke noe stort rom til studio. Hva tror du om dette settet?

    http://www.fotoexperten.no/komplett-sett-med-tilbud/studiokit-annet/studiokit-2x-softboks-2x-125w-fastlys

  15. Nina, tja hva skal man si til dette da? Konstant eller såkalte fastlyslamper er jeg ikke personlig tilhenger av fordi de utvikler mye varme som gir ubehag for modell og fotograf. Et annet problem er at pærene i denne type lamper blir ekstremt varme og i tillegg er veldig sensitive for bevegelsse. Dette gjør at fort ryker under bruk hvis du skulle finne på og måtte flytte lampene grunnet endring i lyssetting.

    Den andre linken du sender er til noen blitslamper som nok er bedre enn fastlyslampene ref. varme, men jeg kjenner ikke merket i det hele tatt.
    Her bør du generelt være oppmerksom på garanti og ikke minst service og deler hvis noe skulle ryke underveis, og tro meg , ingenting varer evig. Håper du ble litt klokere.

  16. Takker, Ronny for raskt svar. Er litt vanskelig å vite for sånne amatører som meg:) Jeg lurer litt på den andre linken iallefall. Et sted må man jo begynne. Har handlet i den nettbutikken før, og de leverer raskt, og har ytet god service så langt. Har ingen slike forhandlere her jeg kommer fra.. Hvis du derimot skulle ha noen anbefalinger om en slags annen startpakke for en hobbyfotograf, som ikke koster skjorta, så tar jeg imot med stor takk!

  17. Ta en titt på Lastolite Lumen 400 kittet. 2 lamper på 400ws, stativer, paraplyer, stativbag og lampebag. Vi selger det for rett under 6000.-.
    Gode tilbakemeldinger fra brukere av det settet.
    http://www.lastolite.com/lumen8.php

  18. CharlotteNex Says:

    Hei
    Har noen erfaring med dette stuidosettet? Visico Excel 600W/s eller Visico Excel 300W/s?
    Håper noen kan dele sine erfaringer med meg. Takk

    http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-600ws-692.html#imagesdocuments

  19. takk for info Ronnie!

    Hva er forskjellen på Profoto, Hensel og Broncolor ?

  20. Det blir for mye å komme inn på her, men det finnes en rekke forskjellige websteder på nett som sammenligner de forskjellige merkene.
    Anbefaler deg å google produktene for sammenligning.

  21. Hei. de selger falcon eyes studio blitzset til 2495 på elskjøp. Det er kun 50ws slik jeg ser det. http://www.camerastore.fi/falcon-eyes-ssk2110f-studiosalamakit-p-1796.html?manufacturers_id=40

    Som ansatt får jeg dette settet for 1495. Burde jeg kjøpe dette eller går for noe en del bedre allerede første gang. Dette er for å eksprimentere litt. Er klar over at kval ikke er så bra på disse falcon eyes, men lurer på om styrken er nok. Til feks portrett eller gruppebilde på 20stk?

    Takk på forhånd

  22. Disse lampene kjenner jeg ikke veldig godt til. Data tilsier 110Ws i styrke og 50w innstillingslys. Sikkert ok som et startsett til den prisen du får de til, så får du se om det gir mersmak. Du bør imidlertid sjekke hva du kan få av tillegsutstyr, tenker da spesielt på softbokser, snooter, beautydish osv. Dette er viktige elementer som brukes til å «forme» lyset slik du ønsker det. Det finnes bedre begynnersett i markedet Elinchrom f.eks. Noen få tusenlapper dyrere, kvalitetsmessig bedre (jevn fargetemperatur og blitsstyrke) og med et bredt utvalg av tillegsutstyr. Men dette er det lommeboken som ofte styrer:-) Som portrettlys er nok Falconsettet greit, til store grupper ville jeg valgt noe kraftigere lamper. Lykke til:-))

  23. Tusen takk for gode tips🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: